Συνοδές Δεξιότητες Υποστήριξης της Έρευνας

Συντονιστές Μαθήματος: Ζ. Λυγερού

Σκοπός του μαθήματος είναι να παρέχει στους μεταπτυχιακούς φοιτητές συνοδές δεξιότητες (complementary skills) απαραίτητες για την μελλοντική τους πορεία τόσο στον ακαδημαϊκό χώρο όσο και στην αγορά εργασίας και να διευκολύνει την εξοικείωση των φοιτητών με την επίλυση σύνθετων ερευνητικών ή εφαρμοσμένων προβλημάτων.

Εκπαιδευτικοί Στόχοι

Το μάθημα στοχεύει:

  1. να διευκολύνει την εξοικείωση των φοιτητών με την επίλυση σύνθετων ερευνητικών ή εφαρμοσμένων προβλημάτων. Πώς συνθέτουμε τις γνώσεις που ήδη έχουμε για να προσεγγίσουμε ένα άγνωστο θέμα; Πώς συλλέγουμε στοχευμένα επιπλέον πληροφορία; Πώς αναλύουμε κριτικά την πληροφορία που διαθέτουμε;
  2. να παρέχει στους φοιτητές συνοδές δεξιότητες χρήσιμες στην ακαδημαϊκή-επαγγελματική τους πορεία:
    • πώς γράφουμε (και κρίνουμε) ένα επιστημονικό άρθρο
    • πως γράφουμε (και κρίνουμε) αιτήσεις για χρηματοδότηση
    • πώς συμπεριφερόμαστε σε μια συνέντευξη, πώς γράφουμε (και κρίνουμε) ένα βιογραφικό
    • ποιοί κανόνες δεοντολογίας διέπουν τη ζωή στο εργαστήριο
    • πώς παρουσιάζουμε την επιστήμη στην κοινωνία κα
  3. να βοηθήσει την εξοικείωση των φοιτητών με την αναλυτική / συνθετική εργασία σε ομάδες


Τρόποι διδασκαλίας

Το μάθημα εφαρμόζει τις εξής εκπαιδευτικές προσεγγίσεις:

  1. Problem Based Learning (PBL): εκμάθηση μέσω επίλυσης προβλημάτων. Ολοκληρώνεται σε δύο συνεδρίες και βασίζεται στην επίλυση ενός υποθετικού προβλήματος ή σεναρίου από μικρές ομάδες φοιτητών (5-6 άτομα), με αναλυτική-συνθετική-κριτική εργασία κυρίως κατά την ώρα του μαθήματος.
  2. Εξάσκηση σε συνοδές δεξιότητες: στη συγγραφή και κρίση επιστημονικών δημοσιεύσεων, στη συγγραφή και κρίση αιτήσεων για χρηματοδότηση, στη συγγραφή βιογραφικού, συνέντευξη κλπ. Τα μαθήματα αυτά περιλαμβάνουν μια εισαγωγική παρουσίαση από το διδάσκοντα και ανάθεση συγκεκριμένης εργασίας σε κάθε φοιτητή, η οποία παραδίδεται σε εύλογο χρονικό διάστημα στο διδάσκοντα, ολοκληρώνονται δε με μία συνεδρία όπου γίνεται σχολιασμός των εργασιών-παρουσιάσεις
  3. Παιχνίδι ρόλων (Role-playing). Οι φοιτητές καλούνται να λάβουν συγκεκριμένους ρόλους, όπως κριτής προτάσεων χρηματοδότησης, πάνελ συνέντευξης για εργασία, κριτής άρθρου σε περιοδικό κοκ.

Περιεχόμενο Μαθήματος

  • Τι είναι PBL
  • Συγγραφή άρθρων
  • PBL1: Αιτήσεις για χρηματοδότηση – short term fellowships
  • PBL2: Κρίση άρθρων
  • PBL3: Επιστήμη και Κοινωνία
  • PBL4: Ηθική της δημοσίευσης
  • PBL5: Βιογραφικό – Συνέντευξη